Nejčastější mýty o elektromobilitě v otázkách a odpovědích

11.5.2016

Peugeot Ion na výstavě Elektrokrásky Nová Karolina Ostrava V Ostravě nedávno proběhla velká výstava elektromobility zvaná Elektrokrásky!. Vysoká návštěvnost s sebou přinesla také mnoho dotazů.

Neutuchající reakce související s výstavou elektromobility Elektrokrásky!, konané v prostorách Obchodního centra Nová Karolina v Ostravě koncem dubna 2016, mne dovedly k napsání tohoto článku. Přicházejí hlavně od lidí, kteří donedávna neměli o elektromobilitě ani potuchy.

Poděkování OC Nová Karolina a Libros Ostrava

Marketingu OC NK Ostrava je nutno z hlediska osvěty ještě jednou veřejně poděkovat. Je velice schopný ve vymýšlení akcí, které mají do obchodního centra v rámci ostré konkurence přitáhnout návštěvníky.

Před třemi lety to byla výstava veteránů motocyklů, další rok totéž u aut. Letos přišly elektromobily, budoucnost.

Partnerem jim v tom bylo Centrum bezpečné jízdy Libros Ostrava, kde je původně k veteránům navedli. A díky loňské akci elektromobilů na Librosu se sobotním hojně navštíveným průjezdem Elektromarathonu letos navnadili na elektromobilitu.

Ovšem nebudeme si zastírat, že se příslušné osoby prostě jen svezly na místě v Tesla Model S a bylo rozhodnuto. Protože kdo jednou zkusil elektromobil, už nechce jinak!

APEL tu byla pro veřejnost, členové vozili a vysvětlovali.
V podzemních garážích OC NK, u vyhrazených nabíjecích míst pro elektromobily, (které jsou v tomto jediné svého druhu v Ostravě, v jiných ostravských OC je takto nenajdete), byl stánek Asociace pro elektromobilitu (APEL, dříve Elektromobily, občanské sdružení).

Široká veřejnost si u něj mohla vybrat. Na obrazovce běžely nonstop seznamovací prezentace Proč elektromobil?, Jaký elektromobil si vybrat? a Kde a jak nabíjet? Na stole, ale i z rukou přítomných členu APEL, dostávali příchozí letáky s tématikou elektromobility.

K vidění byly různé nabíjecí kabely, plus materiály o nich. A hlavně, v okolí stánku členové APEL, Tesla klubu a další majitelé elektrovozidel, zdarma předváděli své elektromobily. Nabízeli zájemcům možnost se v nich nechat svézt.

Pro drtivou většinu se jednalo o první zkušenost s elektromobilem. A drtivá většina z nich byla nadšená. Bylo až úsměvné pozorovat zaryté příznivce spalovacích vozů ("petrolheady"), jak po krátké předváděcí jízdě „přecházejí na elektrickou víru“. A dožadují se další jízdy v jiném typu elektromobilu.

V pěti pracovních dnech odpoledne a po celé dva víkendy se rozdalo přes 500 letáků. Většina z kolemjdoucích se svezla elektromobilem, často celé rodiny, i z velmi vzdálených lokalit. Největší zájem byl samozřejmě o luxusní Tesla Model S, kdy se na svezení stála fronta.

Okolo stánku se vedly s jednotlivými řidiči a majiteli vozů často bouřlivé debaty. V nich oni sami vyvraceli - z vlastní každodenní zkušenosti - mnohá zažitá klišé a nesmysly, spojované s elektromobilitou.

Většinou jde o „klasická spalovací klišé“, jaká můžeme vidět ve většině periodik, slyšet v médiích a přečíst si v diskusích na internetu. Například:

"Co 2 roky se musí měnit baterka"

To je vyložený nesmysl. Za dva roky určitě ne, je zde jen malý pokles její kapacity. Třeba u Tesla Model S je to 1 % až 3 %, což jsou údaje od jejich majitelů. Na VŠB-TUO máme sériově vyráběný Peugeot 106 z roku 1999.

Má najeto 270 tis. km, stále původní baterie, pokles kapacity 20 %, dojezd 80 km a denně se s ním dále jezdí. Automobilky dávají běžně záruku na baterie od 5 let výše. Kia např. 7, Nissan a Tesla 8 let. Ne na to, že odejde úplně, ale že její kapacita neklesne pod 80%.

"Elektromobil nikam nedojede"

Resp. "50 km je k ničemu". I cesta Praha - Prostějov a zpět je pro většinu utopie a ještě dlouho bude. Ovšem, většina dnešních elektromobilů je stavěna jako auto do města. Auto pro lidi, kteří denně najedou svých 60-80 km.

Reálné dojezdy i v zimě, s topením a na zimních pneu, jsou dnes u moderních elektro aut kolem 120 km. V roce 2016 přicházejí automobilky na trh s bateriemi o třetinu kapacity silnějšími, čili větším dojezdem (viz. BMW i3Nissan Leaf).

A není to jen o dojezdu, ale i o infrastruktuře rychlonabíjecích stanic. Cesta Praha - Prostějov bude už letos v červnu pro „dálkový“ elektromobil Tesla lehce zvládnutelnáU Humpolce se pro ně staví Supercharger. A pro ostatní elektromobily tamtéž rychlonabíječky. Další by měly ještě dokonce roku vyrůst podél dálnic.

"Elektromobil je extrémně drahý"

Kloudný elektromobil s velkým dojezdem je extrémně drahý, jako luxusní Tesla Model S a Tesla Model X. Ale v jejich segmentu nic neobvyklého. Ostatní jsou na první pohled buď předražené nákupní tašky, nebo jen předražené.

Ten druhý pohled, porovnání výbavy a ceny provozu, už tak jasný není. Jako předražené se ukazují většinou pouze evropské modely. Dolů jdou už nyní ceny starších verzí.

Cenu snižují předváděcí vozy, ukončené operační leasingy, tvoří se pomalu trh ojetin. Cena navíc bude růstem výroby stále klesat.

"Elektromobil má výfuk v nejbližší elektrárně"

Hloupost. V ČR se elektřina ze 2/3 vyrábí v tepelných elektrárnách, dnes dobře odfiltrovaných, a z 1/3 v "čistých" elektrárnách (jádro, voda, vítr, slunce).

Přitom máme průměrný přebytek 16 TWh ročně, de facto celou produkci Temelína vyvážíme. Na sousedním Slovensku je výroba elektřiny ze 2/3 v čistých elektrárnách, mají mnoho vodních.

Po dostavbě JE Mochovce by mohli ihned zavřít zbylých pár uhelných. Nikdo o tom nemluví a nepíše, ale na výrobu 1 litru benzinu je potřeba asi 1,2 kWh elektřiny. Pokud auto bere 7 litrů benzinu, spotřebuje na jeho výrobu přibližně 8,4 kWh.

Na těch 8,4 kWh ujede elektromobil velikosti Nissan Leaf asi 55 km, auta velikosti Peugeot iOn či Peugeot 106 asi 70 km. Bez hluku, bez vibrací, bez zápachu a jedů v ovzduší.

Spalovací vozy toto vše dovezou spolehlivě všude tam, kam dojedou. Jinak té nejbližší elektrárně s výfukem jsme se na výstavě od plic zasmáli.

Hned sousední budova má na střeše fotovoltaickou elektrárnu, čímž jsme mnohé překvapili. Protože oni tou nejbližší mysleli uhelnou v nedalekých Vítkovicích.

"Elektromobil je nebezpečný, protože není slyšet"

Tolik lidí mi před spalovací auto ještě nevlezlo za celou dobu, co jezdím, kolik za pouhé dva dny ježdění s půjčeným elektromobilem. Pípání zjevně není dost hlasité nebo ho chodci ignorují.

Když mi za zády prosvištěl elektromobil na výstavě Amper, nebyl to zrovna příjemný pocit a bezpečí. To jsou všechno sice hezké námitky, ale ticho, to je projev komfortu.

Proč jinak by se luxusní vozy v nízkých rychlostech chovaly skoro jako elektromobil, proč by je automobilky odhlučňovaly? Proč by se Rols-Royce chlubil tím, že jediné, co v jeho vozech slyšíte, je tikot švýcarských hodinek v palubovce?

Lidé si na ticho rychle zvyknou a začnou ho vyžadovat. A dávat pozor na chodce, je především odpovědnost řidiče. Ne na blbce, co bez rozhlédnutí vlezou i pod náklaďák, na ně platí Darwinův výběr. Různé umělé zvuky jsou nesmysl, to můžeme rovnou nechat řvát motory spalovacích vozů. Hluk jako hluk.

"Elektromobil má automatickou převodovku, ty se hodně kazí"

Elektromobil nemá automatickou převodovku. Má přímý převod z motoru na kola, většinou v poměru 1:8 nebo obdobném. Čili jednostupňovou převodovku bez spojky a převodových stupňů.

Ve srovnání s dvou a více spojkovými, 6 a více stupňovými automaty spalovacích vozů, se na ní prakticky nemá co zkazit.

"Elektromobily se celé extrémně kazí"

A co by se na nich mělo kazit? To, že průměrný spalovací motor má okolo 800 součástek a průměrný elektromotor jen 40, přece hovoří za vše. Statistika nuda je, má však cenné údaje, říká známá píseň.

Dále elektromobil postrádá další věci k pokažení. Nemá palivovou a vstřikovací soustavu, převodovku, výfukové ústrojí, filtry, katalyzátory a XY dalších maličkostí. Kazí se na něm, lépe řečeno opotřebovávají, jen ty věci, co má společné se všemi auty.

Jedno zda na benzín, naftu, etanol či plyn. Pneumatiky, kapalina ostřikovačů, gumičky stěračů, kabinový filtr, brzdová kapalina, destičky atp.

Ovšem třeba ty destičky daleko méně, než u spalovacích aut. Protože většinu brždění obstarává elektromotor rekuperací, při níž současně nabíjí baterie.

"Elektromobil je pouze pro nadšence, nikde nenabije"

Zvlášť si to člověk uvědomí, když přijede se skoro prázdnou baterií k nabíjecímu stojanu, který nefunguje. Nebo kam před 5 minutami přijel jiný nadšenec, který musel přes hodinu nabíjet do 100%.

Pak si můžete jako bonus skoro 2 hodiny číst. Jistě, to se stát může. Částečně pomůže ohleduplnost. Ovšem dokud nebude síť nabíjecích stanic odpovídat provozu a potřebám, stávat se to bude. Opět jsme u oné nefungující síti.

Jestliže si na aplikaci najdete nejen nabíjení po trase, ale i zda je obsazeno a na jak dlouho bude, hned se vám pojede lépe.

A když ještě na místě budou minimálně 2 stojany a více, plus možnost nabíjet ze silných zásuvek Mennekes či klasický červený pětikolík, zase to bude o něčem jiném.

A také nesmíme zapomenout na vaše auto, jak silnou má palubní nabíječku. Zda dost, aby autu stačily jen zmíněné zásuvky a nemuselo čekat na nějakou rychlonabíječku po cestě.

Na výstavě nebyly všechny elektromobily, proč?

Tady je problém, že v případě elektromobilů od Volkswagen (ale stejně je na tom i koncern PSA) je výstavka putovní. Pokud nenahlásíte měsíce dopředu, že je chcete mít, tak mají své kalendáře a těch pár aut někde po ČR dokola ukazují.

Na salonu je nemá buď nikdo, nebo jen čestné výjimky. O nějaké flexibilitě a ochotě nemůže být ani řeči, jejich prodeje je neživí. Byli jsme rádi, když ostravský Kodecar dodal plug-in hybrid Mitsubishi Outlander. Elektrický Mercedes-Benz B ED jsme nesehnali. Alespoň Smart ED byl nejen k vidění, ale i k svezení.

Při ukázkové jízdě jsme míjeli Krajský úřad MSK, kde vzadu parkoval nabíjející se Volkswagen e-up!, úředníkům a politikům zapůjčeny od ČEZ. Na e-Up! a jeho ceníkové ceně vůči vpředu parkujícímu Nissanu Leaf, šlo lehce ilustrovat praktický přístup tradičních evropských spalovacích automobilek k elektromobilitě.

Tedy proč se elektromobily neprodávají. Japonský Nissan Leaf velikosti Škoda Octavia je v ceníkové ceně od 700 tisíc Kč, malý městský německý Volkswagen e-Up! velikosti Škoda Citigo v ceníkové ceně od 600 tisíc Kč. Co dodat.

Hostesky a lidé u exponátů o elektromobilech nic nevěděli

Bída! Ani jeden ze zástupců vystavovatelů o elektromobilech, které vystavoval, nic nevěděl. Slečna u Tesly nevěděla, kde jsou v autě baterie. Slečna u BMW mi tvrdila, že i8 je hybrid, ale bez spalovacího motoru :-). Mládenec u elektroauta VŠB-TUO neuměl ani otevřít kapotu.

Tyto výtky jdou jednoznačně na adresu vystavujících prodejců. Jde bohužel o stále trvající staré myšlení, kdy už dobrých pár desítek let není na spalovacích autech co vystavovat. Tak tam aspoň postaví paňácu, nejlépe rodu ženského v minisukni, aby někoho nalákal.

Že o předmětu výstavy nic neví, to přeci nevadí. Pravidelná soutěž o nejhezčí hostesku na autosalonech celého světa je důkazem této zvrhlosti. Je jedno zda v pozadí přitom stojí Porsche nebo Trabant.

Ve stejném myšlenkovém klišé vystavují nyní i prodejci elektroaut. Protože jsou to prvotně letití prodejci spalováků. Elektro mají jako doplněk a neumí je nabídnout. S mládencem u auta VŠB-TUO bude asi podobná potíž, jako s hosteskou, zřejmě to nebyl někdo z jeho tvůrců.

Protože na technických fakultách je žen jako šafránu, tak tam stojí kluk. Ostatně periodika typu iDnes rovnou dají ženy na první místo a auta až po nich. I když prý nejde o vykřičený dům, ale autosalon.

Titulek - Krásné dívky a auta na autosalonu v Bratislavě – je ubohost akce v praxi. Vesnice v tom už dohání město, jen ty ženy jsou tam zatím až po traktorech - titulek Traktory a sličné hostesky. Ohromující přehlídka. – mne dostal. Už by se nad sebou měli prodejci fakt zamyslet.

Nejsou z akce nikde k vidění videa, ani fotky

Pravda, to jsme nechali na profesionálech, takže alespoň dodatečně něco od nich. Viz. video na YouTube. Jen bohužel za umělecký projev 5 hvězdiček a za vypovídací hodnotu 1 hvězdička. Fotky může nabídnout jak Autoweb, tak jeden z předvádějících elektromobilistů na svém webu. Obojí povedené, děkujeme a jsme rádi, že se vám akce líbila.