Osobní dodávka Nissan eNV200 Evalia prošla testem při eJantarové cestě 2020

8.6.2020

Malá elektrická dodávka Nissan eNV200 Evalia Elektrické dodávky Nissan eNV200, jako předělávky spalovacích verzí, jsou na trhu v ČR stálicí už 5 let. To je na poměry mladého elektromobilního trhu skoro pravěk.

Vždyť teprve v červnu 2012 se v USA začaly prodávat průkopnické vozy Tesla Model S. Dlouho neměly dodávky od Nissanu žádnou konkurenci.

Jak v dvoumístné verzi Van s plechovou skříní, tak v proskleném 5 nebo 7 místném uspořádání zadního prostoru. Svou největší slabinu, mizerně malou baterii a dojezd, jak ostatně ukázal i test z června 2015, hodně napravily novou, 40 kWh baterií.

Zde je třeba se zorientovat mezi kapacitou jmenovitou a kapacitou využitelnou. Japonský Nissan, podobně jako evropské a americké automobilky, udává kapacitu celkovou, jmenovitou.

Na rozdíl od korejských automobilek Hyundai a Kia. Ta v dodávce skutečně pro jízdu využitelná je slušných 36 kWh. Z ní je potřeba počítat dojezd dle aktuální spotřeby vozidla.

Vozidlo, stejně jako v roce 2015, mi v květnu 2020 bezplatně zapůjčil pražský Autobond Group, který má v Ostravě prodejnu značky Nissan. Hned vedle průmyslové zóny Hrabová. Tentokráte i s reklamním polepem.

autosalon Autobond Group Je sympatické, že elektrická auta zde mají své stálé, barevně vyznačené místo u vrat do prostor autosalonu, kde se i nabíjejí. Sice poněkud nelogicky wallboxem, schovaným uvnitř (je tedy nutno kabel pod vraty protáhnout), ale zase je možné wallbox ukázat zákazníkům bez opuštění prodejny.

Bohužel, Autobond v Ostravě nedisponuje před autosalonem veřejnou rychlonabíječkou, jak je tomu v Praze. Vedli jsme s vedením několik jednání, zvláště pak, když mají přímo u plotu pozemku trafostanici, ale nakonec byla konkurence rychlejší. Také asijská.

Rychlonabíječku postavil a provozuje ČEZ naproti přes křižovatku, u autosalonu korejský Hyundai. Taky u ní, na jednom ze dvou vyhrazených míst, často hezky reklamně stojí na pomalém nabíjecím kabelu ze zásuvky Mennekes etalon mezi efektivními elektromobily, Hyundai Ioniq s reklamním polepem.

Čekala na mne před vchodem so autosalonu nová, osobní, sedmimístná dodávka Nissan eNV200 v nejvyšší výbavě Evalia. S pouhými 141 najetými kilometry. Oproti 5 let starému testu byla včetně parkovací kamery, docela aktuální navigace a dalšího infotaimentu, tepelného čerpadla, automatické klimatizace a s palubní nabíječkou výkonu 6,6 kW.

I když navigace trochu nepochopitelně nedosahuje kvalit online verzí. Stále je na vložené SD kartě nad displejem a musíte ji aktualizovat ručně. Což v praxi znamenalo, že nový obchvat Opavy navigace ještě neznala a my si to podle ní hezky štrádovali poli, lesy a loukami.

dojezd a spotřeby elektromobilu Nissan eNV200 Evalia

Hned mne napadlo přirovnání k VW, který také má elektrických modelů jen pár, a nejnovější ID3 mu smutně postávají na odstavných plochách německých letišť, čekaje na funkční software, který mu pýcha německého strojírenství přijde ve 21. století teprve potupně ručně nahrát. Kus za kusem s notebookem a připojovacím kabelem v ruce.

V kufru dodávky byly jak nabíjecí kabel na domácí zásuvku 230V 10A, který by auto nabil za skoro 20 hodin, tak pro zásuvky Mennekes. Ten dovolí využít zmiňovaný výkon 6,6 kW palubní nabíječky a nabíjení zkrátit na zhruba 6 hodin.

Vůz má samozřejmě i rychlonabíjení CHAdeMO, kde by nabití z nuly na 80% nemělo zabrat více než 1 hodinu. Auto po pátečním převzetí slibovalo s nabitím baterie na 80% dojezd 200 km. Při zapnutí automatické klimatizace, která díky venkovní teplotě ihned začala auto vytápět na nastavených 22 °C, poklesl o pouhých 7 km.

O den později, kdy byl zbývající autem deklarovaný dojezd při 70 % baterie jen 172 km a chladněji, si klimatizace řekla o 11 km. Kouzlu tepelného čerpadla snadno podlehnete, pokud jste zvyklí na topení/klimatizaci, žeroucí ve své primitivní podobě rovnou třetinu dojezdu.

Auto jsem nijak nešetřil, přeci jen ježdění po Ostravě, která má napříč jen 20 km, je s tak silnou baterií pohoda. I když velmi podrobné informace o spotřebě jasně ukazovaly, že lítání po výpadovkách a přivaděčích na D1, kterých je v Ostravě hodně, bude znamenat spotřebu kolem 23,6 kWh/100 km.

průmerná spotřeba elektromobilu Nissan eNV200 Evalia Velmi sympatická je informace o jízdě a šikovnosti prvku mezi volantem a sedadlem, tedy o řidiči elektromobilu. Tady ukazovala, že brzděním rekuperací nasbíral 8,4 kWh zpět do baterie, nějakých 26 %.

Pokud do dodávky přestupujete z útulného městského Peugeotu Ion, velikosti Škody CitiGo, tak Vás musí ohromit prostor. Ten, jak je u pracovních vozidel zvykem, není zaplácán desítkami centimetrů tlustými výplněmi dveří a jiným tapecírungem, nehledě na tunely mezi sedadly a dalším balastem, ubírající vnitřní prostor.

Rovná podlaha nabízí možnost dát něco pod sedadla přední i zadní. Nebo převézt dlouhé předměty. Uspořádání sedadel zepředu dozadu je 2 – 3 – 2, přičemž i poslední dvě, nahoru do boku odklápěná sedadla při nepotřebě, jsou plnohodnotná a pohodlná pro dospělého člověka.

Čtyřčlenná rodina se tak do auta naskládá s přehledem, i páté sedadlo je pohodlné a auto široké. Uvažovali jsme pozvat ještě na zadní sedadla v rámci víkendové vyjížďky prarodiče, ale bylo by to pro ně narychlo a v cíli chybělo ubytování.

Třetí řada sedadel tak zůstala nevyužitá. Přesto jsem ji sklopil a jeli jsme v sedmimístném provedení, abych otestoval zbylý prostor kufru. Byl pro 4 lidi naprosto dostačující. Vypadá sice nepříliš hluboký, ale tašky se dají skládat na sebe do výšky, klidně až pod střechu.

ukazatel rychlosti a rekuperace Auto je živé, tedy pokud nemáte zapnutý Eco režim. S volbou B, namísto D, řadicí páky automatické jednostupňové převodovky (reduktor) se slušným rekuperačním brzděním.

Opravdu lze jezdit jen ohybem pravé nohy v kotníku, na brzdu přešlápnete jen minimálně, pro úplné zastavení a stání. Přeřazením do polohy N umí auto hezky plachtit. Vyplatí se využívat jeho velkou hmotnost a setrvačnost s tím související.

Velká zrcátka, dobrý průhled i tím vnitřním dozadu, couvací kamera, to vše je k ruce při manipulaci ve městě. I přes zatmavená okna včetně zadních, pátých, nahoru výklopných dveří. S ostřikovačem a stěračem, který se spouští automaticky při couvání v dešti.

Co příliš nepotěší, je brutální plýtvání volným místem v předním motorovém prostoru. Kolegovi, majiteli stejného typu vozidla, to nedalo. S využitím nabídky neoriginálního příslušenství si prostor nad měničem a motorem doplnil rozměrnou přihrádkou na nabíjecí kabeláž a další věci. Opravdu zůstává rozum stát nad tím, proč Nissan nedává do obrovského čumáku dodávky alespoň něco takového nepohodlného, co tam má Audi e-tron.

Tedy další kufr se zvláštním víkem. Přitom i obyčejná přihrádka, kopírující volný prostor s gumovým těsněním, doléhajícím na zavřenou kapotu, jako to má třeba BMW i3, by byla ideálním řešením.

srovnání s elektromobily Nissan Leaf a Peugeot ion Namísto obvyklého českého Dodělej doma. Mimochodem, zatímco Leaf II. generace se 40 kWh baterkou má v předním čumáku zásuvku evropského standardu Mennekes (Type 2), přestože nadále na rychlonabíjení používá standard CHAdeMO, dodávka zůstává věrná zásuvce Yazaki (Type 1).

Po sobotním ranním příjezdu s plně nabitým, a rodinkou na 2 dny nabaleným autem, na start eJantarové cesty, bylo auto osádkou pochváleno. Aby ne, když prostorný a příjemně bleskově vytopený interiér s pohodlnými sedadly, všechny krásně ukolébal.

Na rovných cestách je odpružení dostatečné. Horší pak byly až okresky a podélné nerovnosti, zvláště pak na zadních sedadlech. Tam to i na dírách dost háže.

Odstartovali jsme z Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě-Přívoze směr Jeseníky, Kouty nad Desnou. Kdo sledoval loňský ročník eJantarové cesty, končící na beskydských Pustevnách, tak už věděl datum konání toho letošního.

Jenže pak do toho vletěl čínský koronavirový netopýr a ještě 14 dní před akcí nebylo jisté, zda ji vládní omezení vůbec umožní uskutečnit. Zkraje uvolňování šlo pořádat jen akce do 10 osob, později jen do 30, nakonec do 100. A to už bylo nadějné.

elektrododávka Nissan eNV200 zezadu Ale nebylo vůbec jisté, zda se rozjede uzavřený resort Kouty. Když se rozjel, problematicky sháněl zaměstnance na obsluhu. Přeci jen ubytovat přes 60 lidí a pak je 2 dny krmit, to chce hodně personálu. Na srazu se nakonec sjelo 31 elektromobilů s osádkami až 4 osob. Kvůli limitovanému ubytování musel pořadatel Milan Rajchl další zájemce odmítat.

Informace o akci se tak nedostala ze stránek pořadatele, a ani ze stránek Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP), téměř nikam dál. I přes veškerá omezení, sobotní přeháňky a liják v neděli to stálo za to.

Elektromobilisté probrali, co se dalo, hodně se diskutovalo u aut a to nejen technika, ale i jízda do hor. Většina jela z Bruntálu přes sedlo Skřítek s převýšením přes 500 metrů. Po cestě, kromě Opavy, měli k dispozici jen pomalé nabíječky v Bruntále a Rýmařově.

Pro malobaterkáče se tak cesta protáhla a byla výzvou. To, co Nissan eNV200 Evalia 40 kWh baterie (36 využitelných) zvládl se zůstatkem 33 % baterie, a to jsme se nijak neomezovali rychlostně, ani vytápěním, vypadalo pro malobaterkáč 16 kWh (14 využitelných) zcela jinak.

Nissan eNV200 zepředu Itinerář byl pro něj následující. Trasa z Ostravy-Plesné do Ostravy-Přívozu, Centra bezpečné jízdy Libros, 15 km (možno v cíli krátce využít pomalé nabíjení 3,6 kW domácí zásuvka). Dále šlo po D1 velkou oklikou přes Olomouc, Mohelnici a Šumperk, ale o tom jsme vůbec neuvažovali.

Přestože elektromobily mají dálniční známku už letos zdarma. Velká rychlost, tedy i spotřeba, dlouhá vzdálenost, mnoho nabíjení po cestě. Zvítězila cesta vrchem na Opavu. Z Ostravy do Opavy jsou podobné 2 možnosti.

Dálnice D1 a výpadovka prodloužená Rudná 80-130 km/h a ujet docela rychle 35 km směr Opava, OC Globus, rychlonabíječka E.ON CHAdeMO 50 kW. Nebo totéž vrchem vesničkami 50-90 km/h Hlučín, Kozmice, Dolní Benešov, Kravaře 33 km. Po přestávce na rychlonabíjení do skoro 100% za 40 minut pokračovat dále na Bruntál. Proč do skoro 100%?

Protože palubní nabíječka nabízí jen 3,6 kW výkonu, kdežto i posledních 20% z rychlonabíječky leze do baterie Peugeotu Ion výkonem okolo 10 kW, 3x vyšším. Z Opavy byl plán jet přes Velké Heraltice a Horní Benešov do Bruntálu.

Podle spotřeby v kopcovitém terénu podhůří Jeseníků pak využít po 43 km pomalou nabíječku, asi do plna, tedy 3 hodiny (Kavalcova 1, SPŠ, Mennekes, krajskenabijecky.cz). A udělat si výlet po městě nebo zajít na bazén.

start na Librosu Ostrava Protože na trase před stoupáním na Skřítek, přes 500 výškových metrů, je ještě po 20 km Rýmařov, s nabídkou 2 pomalých nabíječek. Tady by bylo možno v případě potřeb nabít opět (Mennekes Technické služby Palackého 16, lukysystem.cz, a dále Gymnázium Sokolovská 1199/39, krajskenabijecky.cz).

A pak už jen sjezd do údolí a nabíjení rekuperací. Ze Sobotína přes Loučnou nad Desnou do Koutů nad Desnou. Což je 60 km z Bruntálu nebo 40 km z Rýmařova.

Celkem 151 km za 2,5 hodiny jízdy plus čas potřebný pro nabíjení. Aby se i malobaterkáč mohl nakonec postavit na náměstí mezi ostatní, modernější a silnější elektromobily.

elektromobily seřazené na parkovišti Kouty nad Desnou Nejen na náměstí to v sobotu žilo, mnozí účastníci stihli i další program. Třeba sedačkovou lanovkou vyjet vysoko nad Kouty, pak pár kilometrů autobusem k hornímu jezeru přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně a po prohlídce si sjet 17 km dolů na vypůjčených koloběžkách.

Mezitím, jak je to u elektromobilu správně, se parkující auta v poklidu nabíjela na obyčejných zásuvkách 230V 16A. Do druhého dne, k odjezdu, by se mnohá nabila z nuly do plna i 5x.

Večer se všichni účastníci sešli v místní restauraci na objednaný raut, který se protáhl do půlnoci. Zhlédli mj. v přímém přenosu úspěšný start rakety Space X s modulem Dragon s lidskou posádkou směr ISS, kdy kosmonauty poprvé v historii odvezly k raketě elektromobily Tesla Model X v barvách NASA. A ano, i na srazu byl Model X přítomen, jen v nenápadné tmavě modré.

přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně a Praděd v pozadí Ani nedělní volný program po vydatné snídani nebyl, přes vytrvalý liják, omezen. Po vyklizení ubytování v Apartmánech Kouty potěšila třeba návštěva Balneo provozu Karlova Studánka. Privátní whirpool, vyhřívaný slaný bazén s protiproudy a perličkovými lehátky, tepidárium, sauna a další.

A opět cesta domů, kdy někteří z účastníků si díky návštěvám atrakcí Jeseníků zkusili i proslulé Vidly, serpentiny Červenohorského sedla.

To byl i případ Nissanu eNV200 Evalia, který byl ze zmíněné pomalé zásuvky plně nabitý už v sobotu večer a uvolnil ji dalším zájemcům. Nejenže zvládl s přehledem s průměrnou spotřebou 21,3 kWh/100 km zpáteční cestu se zajížďkou do Karlovy Studánky, ale díky agilnosti elektromotoru a nízkému těžišti lehce unikal v serpentinách přítomným „závodníkům“ s vytuněnými spalováky.

Motorkám počasí s deštěm a větrem nepřálo, ale ani s nimi by neměl problém. Z Opavy jsme to tentokráte vzali po prodloužené Rudné rychlostmi 90-130 km/h, tedy tempomatových 95-135. Ostatně příjemný digitální tempomat s plynulým nastavením od nuly po 1 km jsme používali celou cestu.

Zvláště pak přes radary houfně obsazené obce a městečka. Ta jsou obvykle vtipně umístěna v údolí, takže do nich vletíte devadesátkou z kopce na neutrál, ani nevíte jak.

elektromobily Tesla S a Tesla X Tady přitom stačilo před cedulí rekuperačně přibrzdit vypnutím tempomatu a v momentě, kdy se na displeji objevilo 54 km/h tempomat zase zapnout.

Pokud byl sjezd delší a rovný, tempomat taky sám dobrzďoval na devadesátku už mezi obcemi. Ovládání ve věnci volantu je dostupné palci ruky a velmi pohodlné, navolené údaje jsou vidět vedle rychloměru.

Shrnuto, pokud hledáte pracanta i pohodlný osobák, kde vás nelimituje dojezd, s Nissan eNV200 Evalia nesáhnete vedle. Vše ostatní je buď menší a slabší nebo se vyskytuje pouze v PR článcích automobilek. Ne na autosalonech, obratem k dodání.

A kdo by si stěžoval na málo prostoru, sáhne prostě po vychytané přestavbě slovenské firmy Voltia. Dvoumístná dodávka může v nákladovém prostoru narůst na délku 2,5 metru, šířku 1,5 metru a výšku 1,9 metru.

Pak vcházíte do nákladového prostoru o objemu 8m3 zezadu nebo z boku vzpřímeně, není třeba se krčit. V kratší verzi má nákladový prostor objem 6m3. To vše stále s dojezdem přes 200 km a s plnou zárukou Nissan.