Test nabíjecích stojanů pro elektromobily Morava a Slezsko
3.3.2016
Počet rychlonabíječek elektromobilů v soukromé slovenské síti Greenway utěšeně roste. Dokonce už mají na Slovensku i první Tesla Supercharger. Jaký je ale stav sítě nabíječek pro elektroauta u nás?
O ČR se v souvislosti s použitelnou sítí pro nabíjení elektromobilů stále pouze mluví. Skutek utek. Možná se dočkáme společně přístupné sítě napříč střední Evropou, na níž električtí giganti nedávno dostali dotaci z EU.
Snad začnou po fázi mluvení i plánovat a v horizontu roků budovat. Ale jak si stojí stávající síť pomalých a rychlonabíjecích stojanů na Moravě a ve Slezsku? Jak jsou opravdu přístupné? Jak opravdu fungují?
To bylo předmětem testovacích návštěv s elektromobilem Kia Soul EV, zapůjčeného laskavě dealerem Kia PEMM Brno, spol. s r.o. v únoru 2016.
Proč Kia Soul EV? Nestačily by Nissan Leaf či jiné elektromobily? Protože Kia Soul EV ve standardu disponuje silnější palubní nabíječkou 6,6 kW. Kdežto Nissan Leaf až v příplatkové výbavě,která obvykle předváděcím vozům chybí.
Je tak možné testovat elektromobilem hned 3 nabíjecí možnosti. Se standardním (či silnějším) nabíjecím kabelem běžné domácí zásuvky 230V 16A, s kabelem s koncovkou Mennekes rychlejší zásuvky Mennekes 400V 32A a samozřejmě i rychlonabíječky CHAdeMO.
Kia Soul EV má, jako většina asijských vozů, zásuvku pro rychlonabíjení CHAdeMO. Druhý typ rychlonabíjení, Combo/CCS – většina rychlonabíjecích stojanů ho už také nabízí – půjde otestovat až s některým elektromobilem evropského výrobce (Volkswagen, BMW).
Základní standardy nabíjecích stojanů
Na Moravě a ve Slezsku jsme se zaměřili na nabíječky pro elektromobily sítí ČEZ, PRE a evmapa.cz. Trend budování sítě ČEZ nabíječek můžeme nazvat hnízdo. Nebo lokální síť.
Třeba při pohledu na mapu můžete vypozorovat v oblastech ovládaných ČEZ Prodej a.s. shluk nabíječek na Ostravsku (převážně pomalé), v oblasti z Prahy směrem na Krkonoše (dost rychlonabíječek) a pod Krušnými horami (jako na Ostravsku).
Roztroušené kousky, tu pomalou nabíječku, tu rychlonabíječku, najdeme i na Vysočině, v Brně, ve Zlíně či v Plzni. PRE (mapa) má převahu v domovské Praze, jinde jen sem tam lokálně pomalou nabíječku (Brno, Ostrava).
Evmapa.cz je soukromý brněnský projekt evmapa.cz, spojující přes internet a aplikaci pro mobily jednotlivé soukromé poskytovatele rychlonabíjení (nejen) na Moravě.
K názvosloví v testu ještě metodické upřesnění. Pomalou nabíječkou nazývám stojan, jehož zásuvky mohou zastoupit i běžné domácí zásuvky včetně červeného pětikolíku. ČEZ má (obvykle) zelené pomalé stojany s dvojicí zvlášť přístupných zásuvek, kde mohou nabíjet najednou nezávisle 2 auta, 2 přihlášení zákazníci s přístupovými čipy ČEZu. Jeden běžnou "domácí" zásuvkou s parametry 16 A / 230 V (výkon max. 3,68 kW), druhý standardem Mennekes s parametry dobíjení 32 A / 400 V (výkon max. 22 kW).
U PRE pak většinou potkáte štíhlé nerezové sloupky s jedněmi dvířky, za nimiž se skrývají obě zásuvky, jako má ČEZ. Což je ale potíž, protože nabíjet může jen 1 vůz, 1 přihlášený zákazník s přístupovou kartou PRE.
Názvosloví, například ČEZu, se trochu liší. Na svém webu nazývá pomalé nabíječky slovy “Běžné a rychlé dobíjení” a rychlonabíječky “Ultrarychlé dobíjení”. Praktičtí elektromobilisté ale uznávají jen domácí (230V 16A), pomalé (400V 16A nebo 32A) a rychlonabíjení (DC konektory CHAdeMO nebo Combo/CCS).
Zcela mimo tyto kategorie jsou pak Superchargery pro vozy značky Tesla Motors s výkonem až 125 kW. U nás se teprve první buduje u Prahy, ale jiné značky elektromobilů je stejně nemohou používat.
Kolik ale nabijete skutečně, závisí na dodržování inzerovaného maxima stojanem a schopnostech palubní nabíječky Vašeho vozu. Protože tento nabíjecí stojan není v podstatě nic jiného, než dvojice zásuvek rodinného domku.
Ta běžná domácí a pak v garáži se obvykle vyskytující červený průmyslový pětikolík 400V 16A (výkon max. 11 kW) nebo 32 A (výkon max. 22 kW). K řízení nabíjení slouží palubní nabíječka auta. Pokud zvládne jen 3,6 kW, pak Vám zásuvka Mennekes stejně více nepošle, i když to umí.
Podobně když máte příplatkově nebo standardně palubní nabíječku vozu 6,6 kW, tak 12 kW nedá. Ve výhodě jsou zde vozy jako Smart ED či Renault Zoe se silnými palubními nabíječkami (na druhou stranu zase nemají rychlonabíjecí zásuvku vůbec).
Dalším omezením pak bude nabíjecí kabel. Standardně dodávané se zástrčkou do obyčejné domácí zásuvky většinou zvládnou jen 230V 10A, tedy výkon 2,3 kW. Silnější, které si můžete dokoupit, 3,6 kW. A ty s koncovkou Mennekes pak i výkony vyšší. Čili záleží na tom, co sebou vozíte v kufru. Pomalé nabíjecí stojany totiž nabízejí jen zásuvky, ne kabeláž.
Rychlonabíječkou nazývám v testu velký stojan se speciálním kabelem s koncovkou Combo/CCS nebo CHAdeMO, s výkony až 50 kW. Např. třísystémový stojan francouzského výrobce DBT, používaný ČEZem. Má dvojici kabelů a jednu zásuvkou, kde mohou nabíjet najednou nezávisle 2 auta. Současně vždy jedním z kabelů a zásuvkou.
Běžnou "domácí" zásuvku s parametry 16 A / 230 V (výkon max. 3,68 kW) zde nenajdete. Zásuvka Mennekes zato nabídne výkon až 22 kW. A dvojice kabelů každý až 50 kW (nemohou jet současně). Kolik nabijete skutečně, pak závisí jen na zásuvkách vašeho vozu.
Jeho palubní nabíječku totiž plně nahradí elektronika v nabíjecím stojanu, která komunikuje přímo s bateriemi vozu. Když máte na autě některou ze zásuvek Combo/CCS (evropské vozy) nebo CHAdeMO (asijské, ale i některé evropské vozy), máte vyhráno.
Pokud stojan funguje tak, jak má. Pak při ideální teplotě a skoro vybité baterii nabijete prvních 80% její kapacity obvykle za pár desítek minut. Pokud se výkon stojanu neblíží inzerovanému nebo je dokonce poloviční a menší, desítky minut se rychle stanou hodinou a více.
Například Peugeot iOn s 16 kWh baterií lze nabít při +-44kW výkonu rychlonabíječky standardem CHAdeMO za +-20 minut z 0 na 80 %. Dále už obvykle nemá cenu rychlonabíječku používat. Z důvodu ochrany proti přebití a požáru baterií výkon klesá až k 3,6 kW. Což dává i běžná domácí zásuvka. Není to ale pravidlem. U vozů s větší kapacitou baterií to ještě pořád může být 12 kW.
Nabíjecí stojany jsem testoval vozem Kia Soul EV s 6,6 kW palubní nabíječkou. Jak z domácí zásuvky na stojanu, tak ze zásuvky Mennekes/Type2. A to v prvním případě koupeným kabelem 230V 16A od firmy Richter, ve druhém originálním kabelem od výrobce Kia s koncovkami Mennekes/Type2 (do stojanu) a Yazaki (do vozu). K přístupu k nabíjecímu stojanu byl použit originální čip ČEZu.
Výkon domácích zásuvek 230V 16A na pomalých stojanech byl v pořádku u všech a najížděl ihned. Proto se jimi nebudu u ČEZ ani PRE zabývat. Elektromobilista zde může narazit jen na po předchozím nabíjení neodhlášenou zásuvku, což je řešitelné tlačítky u displeje.
Výkon všech Mennekes zásuvek kopíroval palubní nabíječku vozu 6,6 kW. Zda opravdu dosahovaly až 22 kW tak nebylo možné ověřit.
Název nabíječky (umístění), stav baterie před a po nabíjení, dojezd vozu před a po nabíjení, odebrané množství elektřiny, čas nabíjení, venkovní teplota, poznámky k funkčnosti a umístění:
ČEZ Havířov, magistrát, ul. Jana Švermy, z 66 % na 68 %, z 86 km na 90 km, 1,009 kWh za 10 minut, +11 °C, nabíjení najelo ihned, běželo plynule. Nabíječka je dobře přístupná s vyhrazenými 2 místy u zadního vchodu do budovy, označená velkou cedulí. V docházkové vzdálenosti je v okolí minimálně jedna restaurace.
ČEZ Karviná, Karola Sliwky 8a, ze 49 % na 53 %, z 63 km na 67 km, 1,233 kWh za 13 minut, +11 °C, s nabíjením byl problém, nenabíhalo. Pomohlo teprve spuštění druhé zásuvky, její ukončení, otevření a uzavření dvířek. Předchozí nabíjející zřejmě neukončil nabíjení správně. Nabíječka je dost schovaná na velkém parkovišti u zadního malého vchodu jedné z mnoha budov magistrátu města v okolí náměstí. Označená velkou cedulí. V docházkové vzdálenosti jsou v okolí různé restaurace.
ČEZ Třinec, městský úřad, ul. Jablunkovská, z 34 % na 37 %, ze 45 km na 48 km, 1 kWh za 9 minut, +9 °C, nabíjení najelo ihned, běželo plynule. Nabíječka je dobře přístupná, označená velkou cedulí, ale jen s 1 vyhrazeným místem u hlavního vchodu do budovy. V docházkové vzdálenosti jsou v okolí různé restaurace.
ČEZ Ostrava 1, OC Fórum Nová Karolína, Jantarová 3344/4, z 9 % na 15 %, z 13 km na 19 km, 1,55 kWh za 15 minut, +9 °C, nabíjení nenajelo ihned, bylo nutné se odhlásit a znovu přihlásit. Také zkusit zapnout a vypnout druhou zásuvku. Pak teprve běželo plynule. Nabíječka je dobře přístupná na podzemním parkovišti u vchodu do budovy. Místa jsou cloněna skládacím plůtkem proti neukázněným řidičům spalovacích vozů. Celá krabice visí na zdi, není v zemi, ale asi málo upevněná a kýve se. Lze využít veškerých obchodů, restaurací, kina a dalších provozoven OC.
PRE Ostrava 1, OC Fórum Nová Karolína, Jantarová 3344/4, prakticky viz ČEZ tamtéž, nabíječka je hned vedle u parkovacího místa, rovněž na zdi.
ČEZ Teplárna Vítkovice, Hornopolní ulice, z 94 % na 97 %, ze 133 km na 135 km, 0,839 kWh nabito za 16 minut, +8 °C, s nabíjením byl problém, bylo nutné několikrát nabíjení ukončit, pak se teprve rozjelo. Dobře přístupný stojan vedle vjezdové brány do areálu, pouze 1 vyhrazené místo označeno kuželem proti neukázněným řidičům spalovacích vozů, vedle je samoobslužná jídelna, nedaleko restaurace, bistro a cukrárna.
ČEZ Úřad Moravskoslezského kraje, 28. října 117, Ostrava 1, jako obvykle v odpoledních hodinách a o víkendu nabíjecí stojan a zásuvka Mennekes bezohledně blokována úředníky kraje jejich elektromobilem Nissan Leaf (v předchozích měsících dokonce i druhá běžná domácí Peugeotem iOn). Vozidlo nabito, ale zásuvka uzamčena. Nabíječka je umístěna viditelně na parkovišti před úřadem, označená velkou cedulí, ale za závorou, která bývá v pracovní dny, ale občas i mimo ně, uzavřena. Při testu byla otevřená, ale stojan stejně nešlo použít. De facto se od instalace jedná o “firemní”, ne veřejnou nabíječku.
ČEZ OC Kaufland Ostrava-Zábřeh, Výškovická 3086/44, z 92% na 95%, ze 129 km na 132 km, 1,3 kWh nabito za 14 minut, +8 °C, nabíjení najelo ihned, běželo plynule. Dobře přístupný stojan naproti hlavnímu vchodu, 2 vyhrazená parkovací místa, , označená velkou cedulí. Lze využít všech možností provozoven, obchodů a restaurací OC a přilehlého Avion Shopping parku.
PRE OC Avion Shopping Park Ostrava-Zábřeh, prakticky viz ČEZ tamtéž, jen nabíječka je úhlopříčně na opačné straně rozlehlého areálu na parkovišti nedaleko hlavního vchodu do Hypermarketu Albert, hned vedle vyhrazeného parkovacího místa, označeného menší cedulí.
ČEZ Město Klimkovice, Lidická 5, z 89 % na 92 %, ze 122 km na 125 km, 1,059 kWh nabito za 11 minut, +6 °C, nabíjení najelo ihned, běželo plynule. Špatně dohledatelný stojan na neosvětleném zadním dvorku Lidové školy umění, přístupný odbočkou před vedle stojící restaurací kolem nákladní rampy a parkoviště dále dozadu. Nevyhrazená neoznačená parkovací místa, na jednom právě parkoval spalovací vůz.
ČEZ OC Zlaté jablko Zlín, náměstí Míru 174, ze 7 % na 76 %, z 6 km na 102 km, 21,01 kWh nabito za 3 hodiny 11 minut, +4 °C, nabíjení najelo ihned, běželo plynule. Lehce dohledatelný stojan na zdi v druhém patře patrových garáží s 2 označenými vyhrazenými parkovacími místy. Problém ve všední den byl pouze s cenou parkovného, která je 20 Kč/hod. a delší nabíjení se tak prodraží. U rychlonabíječky s půl hodinou nabíjení by to bylo v pořádku.
Shrnuto: s pomalými nabíječkami se zásuvkou Mennekes byl problém jen v případě, že se předchozí elektromobilista správně neodhlásil. Jinak fungovaly všechny bez problému. Kvůli 6,6kW palubní nabíječce testovacího elektroauta Kia Soul EV však bohužel nebylo možné otestovat vyšší nabíjecí výkon.
Ve Slezsku rychlonabíječku nenajdete. Pouze o prázdninách 2015 testoval ČEZ v Třinci mobilní rychlonabíjecí stojan namísto pomalého, ale jen s výkonem 20 kW. 5 z 9 rychlonabíjecích stojanů Moravy najdete přímo v Brně, z toho 4 soukromé.
Z brněnských jsem otestoval jen jeden, další 3 pak mimo Brno. Testovacím vozem byla opět Kia Soul EV s CHAdeMO zásuvkou, použity byly kabely nabíjecích stojanů. Přístup k rychlonabíječkám ČEZ je doposud v rámci testovacího provozu volný, není potřeba čip.
PRE rychlonabíječky na Moravě nemá. Soukromé nabíječky v projektu evmapa.cz jsou přístupné po registraci a vložení kreditu na účet. Některé jsou zdarma, jiné za poplatek 6-10,-Kč/1 kWh.
Název rychlonabíječky (umístění), výkon rychlonabíječky, stav baterie před a po nabíjení, dojezd vozu před a po nabíjení, odebrané množství elektřiny, čas nabíjení, venkovní teplota, poznámky k funkčnosti a umístění:
ČEZ Orchard, Hornopolní ulice, Ostrava-Fifejdy, 342 V 104 A = 35,57 kW (z inzerovaných 50 kW), z 9 % na 80 %, z 9 km na 110 km, 21,4 kWh nabito za 32 minut, +8 °C. Po 11 minutách nabito na 34 %, při 41 % dojezd 51 km, při 50 % 64 km. Pouze 1 vyhrazené nabíjecí místo v dosahu kabelů, druhý vůz by musel zajet na chodník nebo na trávu. Nedaleko je sídlištní restaurace za lidové ceny nebo dražší ve 4* hotelu Orchard.
ČEZ Teplárna Vítkovice, Hornopolní ulice, Ostrava-Vítkovice, 343V 104 A = 35,672 kW (z inzerovaných 50 kW), z 12 % na 83 %, 21,4 kWh nabito za 31 minut, +9 °C. Po 7 minutách nabito na 28 % výkonem 37,232 kW, po 13 minutách nabito na 40 % výkonem 37,856 kW, po 31 minutách nabito na 82% výkonem 17,94 kW. Následně nabíjení znovu zahájeno z 83 % výkonem 391V 58A = 22,678 kW, po 13 minutách ukončil stojan nabíjení na 94 %, nabito 2,9 kWh. Celkem nabito z 15 km dojezdu na 133 km. Už třetí měsíc nefunguje Mennekes zásuvka, vadný jistič. Dobře přístupný stojan naproti vrátnici areálu, 2 vyhrazená místa označena kužely proti neukázněným řidičům spalovacích vozů, vedle je samoobslužná jídelna, nedaleko restaurace, bistro a cukrárna.
ČEZ AAA Auto, Černovická 1183/38, Brno, 327 V 104 A = 34,08 kW (z inzerovaných 50 kW), z 5% na 83%, 23,5 kWh nabito za 38 minut, +3 °C. Po 22 minutách nabito na 54% výkonem 39,1 kW. Velmi dobře přístupný a viditelný stojan v levé části areálu AAA Auto, 2 vyhrazená místa, lze využít zázemí autobazaru. Dá se k němu rychle dostat sjezdem z D1.
RAMI CZ s.r.o. Vyškov, Cukrovarská 498/13, dvousystémová rychlonabíječka, kabel CHAdeMO 44kW a kabel Mennekes 43 kW, 10,- Kč/1 kWh, 374 V 109 A = 40,766 kW (z inzerovaných 44 kW), z 53% na 83%, 7,6 kWh nabito za 16 minut, +4 °C. Následně nabíjení znovu zahájeno z 83 % výkonem 392V 58A = 22,736 kW, po 19 minutách ukončil stojan nabíjení na 94%, nabito 2,7 kWh. °Celkem nabito z 63 km dojezdu na 117 km. Velmi dobře přístupný stojan na parkovišti vedle budovy Rami CZ naproti oknům Rami Café. 2 vyhrazená místa. V objektu je kavárna. Dá se k němu rychle dostat sjezdem z D1 a kousek okrajem města.
inChaNet Valašské Meziříčí, Palackého 456/26, dvousystémová rychlonabíječka, kabel CHAdeMO 44kW a kabel Mennekes 43kW, zdarma. 363 V 109 A = 39,567 kW (z inzerovaných 44 kW), ze 42 % na 83 %, 11,9 kWh nabito za 20 minut, z 56 km na 117 km, +3 °C. Po 18 minutách nabito na 82 % a výkon klesl na 390 V 52 A = 20,28 kW. Následně nabíjení znovu zahájeno z 83 %, ale displej nahlásil °Chybu a nabídnul telefonní číslo na obsluhu. Po volbě Zrušení nabíjení se povedlo dále nabíjet výkonem 391 V 58A = 22,678 kW. Po 8 minutách nabito na 91% a výkon klesl na 394V 26A = 10,244 kW. Po 10 minutách ukončil stojan nabíjení na 92%, nabito 2,6 kWh. Celkem nabito z 56 km dojezdu na 129 km. Při dalším testovacím nabíjení nabito z 10 % na 83 %, z 12 km na 110 km za 34 minut 20,4 kWh. Na první pohled trochu nepřístupný stojan, postavený hned za tyčovým plotem vedle vjezdu do areálu firmy Robe. Podél plotu je parkovací plácek. Pro obsluhu stojanu i podání kabelu je nutno protáhnout ruku plotem. Bylo tím vyřešeno bezpečnější umístění a současně umístění na vlastním pozemku. Nedaleko u kruhového objezdu je restaurace.
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení sítě pomalých a rychlých nabíjecích stojanů na Moravě a Slezsku je následující. Pro pohyb mezi městy po Moravě a Slezsku je síť řídká a nedostatečná. Vždy musíte jízdu pečlivě plánovat. Výhodou je, pokud máte elektromobil se silnou palubní nabíječkou a možností rychlonabíjení. Dobré je vozit rychlejší nabíjecí kabely, případně redukce.
Minimálně polovina pomalých stojanů ČEZu by se měla urychleně změnit na rychlonabíječky. To by pohybu mezi městy v rámci „hnízd“ ČEZu hodně pomohlo. Jde zejména o Třinec, což je páteřní trasa na Slovensko do Žiliny. A Klimkovice, které jsou nedaleko sjezdu z D1 směr Olomouc. Dále o okresní města jako Havířov a Karviná. K pohybu po D1 by přispěla už dlouho avizovaná nabíječka ČEZu Motorest u Hanky.
Obecně v síti všech poskytovatelů chybí větší města, jako Frýdek-Místek či Opava. Také Ostrava by potřebovala k D1 a výpadovce na Opavu rychlonabíječku v Ostravě-Porubě. Další chybí směrem na Polsko v okolí Bohumína. Nabíječkami nepolíbeny jsou celé Jeseníky. Stejně tak okolí Olomouce a směr na Pardubice (Mohelnice, Uničov). Bohužel mimo Brno a Vyškov je nepolíbená rychlonabíječkami i jižní Morava. K přesunu po D1 zoufale chybí Hranice na Moravě, Olomouc, Prostějov a Kroměříž. Směrem na Čechy rychlonabíječka v okolí Humpolce, směrem na Slovensko u Břeclavi.
Pole působnosti pro poskytovatele nabíjení elektromobilů je obrovské. Zarážející je neaktivita velkých obchodních řetězců, které obvykle stojí na výpadovkách z měst a u dálnic. Případně jejich centralizované rozhodovací procesy v Praze, které rychlostí kopírují kritizované elektro giganty. Zarážející o to více, že někde to jde komerčně už nyní (viz. zmíněná centra výše), jinde jsou ochotni poskytnout zdarma rozvodné desky se 3 druhy zásuvek na podzemních parkovištích (např. Tabačka Nový Jičín), ale většina musí čekat na rozhodnutí centrály, byť ony rozvodné desky už dávno na parkovištích mají.
Elektromobilisté tak stále spoléhají nejvíce na sebe a aplikace jako je např. Open Charge map openchargemap.org, kam svépomocně doplňují nabíjecí místa sami. Včetně komentářů pro své kolegy.